free buat blog
JABATAN MINERAL & GEOSAINS KELANTAN, WISMA PERSEKUTUAN, TINGKAT 3, JALAN BAYAM, 15658 KOTA BHARU, KELANTAN TEL:09-7411300 FAX: 09-741308 EMEL: jmgkel@jmg.gov.my

28 Mac 2010

SEJARAH PERKEMBANGAN BUMI KELANTAN (3)

Pada masa akhir Perm subduksi berhenti tetapi beralih kepada pergerakan menjauhi plat yang menghasilkan zon pemuaian di bahagian barat Kelantan. Zon pemuaian ini menyebabkan terbentuknya batuan amfibolit dan serpentinit dalam batuan Formasi Bentong. Zon pemuaian ini dikaitkan dengan Sutura Bentong yang menganjur dari Thailand hingga ke Padang Lalang Sumatera.

Rejahan batolith granit mengangkat bahagian benua Plat Malaya Timur membentuk kawasan pergunungan dan pada masa yang sama menghasilkan laut cetek yang dikenali sebagai Laut Tethys. Laut ini terbentuk di antara plat mikrobenua Malaya Timur dengan plat benua Malaya Barat. Dalam lautan ini berlaku pengendapan sedimen argilit-arenit dan batuan volkano riolit.

Keadaan sekitaran yang semakin cetek dan tenang kemudiannya menggalakkan permbentukan bahan berkarbonat. Bahagian yang lebih ke selatan mengendapkan bahan berlumpur dan volkano yang membentuk syal dengan selangan tuf membentuk dasar batuan Formasi Gua Musang.

Nota: Bagi mendapatkan gambaran yang jelas berkenaan perkembangan bumi Kelantan, anda disyorkan agar membaca semua siri bermula dari siri 1. Rujukan kepada entri bersiri ini akan dipaparkan kemudian.

Tiada ulasan: