free buat blog
JABATAN MINERAL & GEOSAINS KELANTAN, WISMA PERSEKUTUAN, TINGKAT 3, JALAN BAYAM, 15658 KOTA BHARU, KELANTAN TEL:09-7411300 FAX: 09-741308 EMEL: jmgkel@jmg.gov.my

25 Mac 2010

SEJARAH PERKEMBANGAN BUMI KELANTAN (2)

Pergerakan Plat Malaya Timur ke arah Plat Malaya Barat pada masa yang sama mengendapkan sedimen sekitaran laut dalam pada masa Devon. Sedimen laut dalam ini dapat dikenalpasti di bahagian utara Kelantan. Sedimen ini menindih secara tidak selaras di atas batuan Formasi Bentong. Aktiviti tektonik ditafsirkan mulai aktif kerana terdapat beberapa aliran riolit yang berpunca daripada arka kepulauan volkano laut dalam bersama dengan pengendapan sedimen ini.

Pengendapan bahan sedimen laut dalam dan volkano ini berakhir pada masa Karbon (290 juta tahun). Pada masa Perm, seluruh kawasan di Kelantan tidak stabil kerana wujud pergerakan subduksi plat lautan yang membentuk Laut China Selatan di bawah Plat Malaya Timur. Keadaan ini menyebabkan rejahan magma di sebelah timur dan pembentukan arka volkano di bahagian selatan. Rejahan magma membentuk batolith igneus Banjaran Timur di sebelah timur Kelantan.

Tiada ulasan: