free buat blog
JABATAN MINERAL & GEOSAINS KELANTAN, WISMA PERSEKUTUAN, TINGKAT 3, JALAN BAYAM, 15658 KOTA BHARU, KELANTAN TEL:09-7411300 FAX: 09-741308 EMEL: jmgkel@jmg.gov.my

24 Mac 2010

Kenali JMG Kelantan


Logo lama Jabatan Penyiasatan Kajibumi



Pejabat JMG Kelantan di Wisma Persekutuan, Kota Bharu

Tahukah anda bahawa Jabatan Kajibumi Kelantan adalah merupakan salah satu jabatan tertua di Negeri Kelantan. Kerja-kerja berkaitan dengan geologi di Semenanjung Malaysia telah bermula dalam tahun 1903 dengan perlantikan J.B. Scrivenor sebagai ahli geologi yang pertama dan kemudiannya wujudlah sebuah pejabat yang dikenali sebagai Pejabat Kajibumi di K. Lumpur.

Pada awal penubuhannya, aktiviti-aktiviti kajibumi adalah tertumpu di Negeri-negeri Melayu Bersekutu iaitu Perak, Selangor, Pahang dan N. Sembilan. Pejabat ini kemudiannya telah berpindah ke Batu Gajah, Perak pada tahun 1908 akibat potensi mineral (bijih timah) yang amat mengalakkan.

Pada tahun 1927, Pejabat Kajibumi dinaiktaraf menjadi Jabatan Penyiasatan Kajiabumi. Aktivitinya diperluaskan ke Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu seperti Kedah, Kelantan Johor dan Perlis.

Pejabat Kajibumi Kota Bharu, Kelantan mula dibuka pada awal tahun 1952 oleh seorang ahli kajibumi iaitu S. McDonald yang kemudiannya dilantik sebagai ketua pejabat yang dibantu oleh 4 kakitangan tempatan.

Pejabat perintis ini bertempat di Bonut Payung. Kemudiannya berpindah ke tapak Kedai payong (bersebelahan Stadium Sultan Mohd ke-4) pada akhir tahun 1952. Pada pertengahan 1953, pejabat berpindah pula ke rumah sewa di belakang pejabat pos lama bersebelahan balai polis Jalan Sultan Ibrahim. Pada tahun 1971, pejabat berpindah lagi ke Pejabat SUK lama. Akhirnya, pada tahun 1979, pejabat ditempatkan ke Wisma Persekutuan, Jalan Bayam yang kekal hingga ke hari ini.

Pada tahun 1999, Jabatan Penyiasatan Kajibumi telah bergabung dengan Jabatan Galian dan membentuk Jabatan Mineral dan Geosains Malaysia dan telah bertukar kementerian dari Kementerian Perusahan Utama ke Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar.


Tiada ulasan: