free buat blog
JABATAN MINERAL & GEOSAINS KELANTAN, WISMA PERSEKUTUAN, TINGKAT 3, JALAN BAYAM, 15658 KOTA BHARU, KELANTAN TEL:09-7411300 FAX: 09-741308 EMEL: jmgkel@jmg.gov.my

03 November 2010

Kerja lapangan bersama pelajar UMK



Satu kerja lapangan yang melibatkan pelajar geologi tahun 2 Universiti Malaysia Kelantan (UMK) telah diadakan disekitar kawasan Aring dan Kawasan Lojing, Gua Musang pada 22 dan 23 Oktober 2010. Kerja lapangan tersebut telah dianjurkan oleh Fakulti Agro Industri dan Sumber Asli di bawah Program Geosains (FASA) dengan bantuan dari JMG Kelantan, selaras dengan kerjasama antara UMK dan JMG Kelantan. Sebagai maklumat, UMK telah menawarkan program Ijazah Sarjana Muda Sains Gunaan (Geosains).

Kerja lapangan tersebut telah diatur oleh wakil dari JMG Kelantan iaitu Ahmad Rosli Othman melibatkan 6 hentian, 2 lokasi di Aring dan 4 lokasi di sepanjang jalanraya Lojing-G.Musang. Tujuan kerja lapangan ini adalah untuk memberikan pendedahkan kepada pelajar mengenai jenis-jenis batuan, formasi-formasi batuan dan fosil-fosil yang terkandung dalam batuan. Difahamkan bahawa ini adalah kerja lapangan pertama seumpamanya bagi pelajar tersebut di mana sebelum ini kerja lapangan mereka hanyalah melibatkan lawatan ke muzium-muzium atau lawatan ke IPTA. Oleh itu kerja lapangan ini serba sedikit dapat memberi gambaran mengenai kerja-kerja sebenar ahli geologi di lapangan, tidak hanya menerima sahaja pembelajaran dari kuliah-kuliah yang diadakan di kampus.

Klik sini untuk mendapatkan buku panduan kerja lapangan tersebut.

Tiada ulasan: