free buat blog
JABATAN MINERAL & GEOSAINS KELANTAN, WISMA PERSEKUTUAN, TINGKAT 3, JALAN BAYAM, 15658 KOTA BHARU, KELANTAN TEL:09-7411300 FAX: 09-741308 EMEL: jmgkel@jmg.gov.my

31 Oktober 2011

Kerja Lapangan Unit Pengurusan Maklumat JMG Kelantan

Satu kerja lapangan atas tujuan pengemaskinian peta jalanraya di Gua Musang telah dijalankan pada 21 & 22 Oktober 2011 lalu. Pasukan kerja lapangan yang melibatkan 3 orang Juruteknik JMG Kelantan ini diketuai sendiri oleh En. Muhammad Umar bin Sarimal selaku Ketua Unit Pengurusan Maklumat (KUPM). Peralatan Geographical Positioning System (GPS) digunakan untuk merekodkan tracks dan waypoints di lapangan. Data tersebut kemudiannya dipindahkan ke dalam komputer melalui perisian MapSource. Seterusnya, perisian DNR Garmin digunakan untuk menukarkan data tersebut kepada shapefile di dalam ArcMap.

Selain itu, Juruteknik juga diberikan pendedahan tentang hubungkait di antara simbol-simbol geologi di atas peta dan kedudukan sebenarnya di lapangan. Mudah-mudahan dengan sedikit ilmu dan kemahiran yang mereka perolehi bisa meningkatkan kecekapan dan keyakinan mereka di dalam menjalankan tugasan pada masa akan datang. Setelah habis bekerja, kami menggunakan baki masa yang ada untuk mengunjungi tempat-tempat menarik untuk menenangkan fikiran dan meluaskan pandangan melihat tanda-tanda kebesaran Allah di dalam ciptaan-ciptaanNya. Alhamdulillah! Syabas kepada Pn. Haliza binti Yusoff, En. Mohd. Rafee bin Wook dan Pn. Nurina binti Jusoh.

Hari pertama, melalui jalanraya pekan Gua Musang
sehingga ke sempadan Kelantan-Terengganu. Singgah sebentar di
Santuari Gajah, Sungai Ketiar, Terengganu.

Hari Kedua, melalui jalanraya pekan Gua Musang sehingga
ke sempadan Kelantan-Pahang. Singgah sebentar di Gunung Ayam dan
Mata Air Panas (HS 11).

Tiada ulasan: